“Geweldig om met klanten te zoeken naar mogelijkheden”
In het Werkcentrum regio Amersfoort staat voor alle bezoekers een gids klaar. De gidsen helpen de bezoekers persoonlijk verder. Eén van hen is Arrie Huijgen die het eerste jaar als gids als geweldig heeft ervaren. “Het is een leuke en uitdagende afwisseling op mijn reguliere trajectbegeleiders werk.”
Je kunt het werkcentrum zonder afspraak binnen stappen. Dat maakt het werken als gids elke dag weer anders. “Het leuke aan het gidsenwerk is dat je niet weet wat er binnenkomt”, vindt Arrie. “Naast mijn trajectenwerk ben ik ook loopbaancoach. Ik merk dat dat stukje van mijn coach werk in het gidsenwerk goed van pas komt. Samen met de bezoeker oriënteren en exploreren op mogelijkheden. Rekening houdend met wensen of beperkingen in het verleden.”
Eyeopener voor bezoekers
Arrie heeft veel bezoekers geholpen die wel werk hebben, maar graag van werk willen veranderen. “Ik heb bijvoorbeeld regelmatig gesproken met vrouwelijke leerkrachten uit het basisonderwijs die door de complexheid van het werk op latere leeftijd toe zijn aan iets anders. Daarbij gaven zij aan dat ander werk wel onderwijs gerelateerd mag zijn, maar dat ze niet meer voor de klas willen staan. Veelal hadden ze de stap om dit bespreekbaar te maken met hun leidinggevende nog niet gemaakt. Erg leuk om vanuit hun kwaliteiten te kijken: wat zij nog zouden kunnen en willen. Veelal een eyeopener!” Zij reageerden ook erg positief op de hulp van Arrie. “Ze zijn blij dat ze de eerste stap via het werkcentrum hebben gezet!”
Bezoekers die van werk naar werk willen veranderen, of mensen die totaal niet weten wat ze nog zouden kunnen, vindt Arrie het leukste. “Het is leuk om hen, bijvoorbeeld op latere leeftijd, toch zicht te kunnen geven op mogelijkheden. Bij mij is bijgebleven een dame, op leeftijd, die 5 autistische kinderen heeft groot gebracht, gescheiden was en vond dat zij nu aan de beurt was om een plekje op de arbeidsmarkt te krijgen. Betaald werk zou meegenomen zijn, maar een vrijwilligersbaan zou ook voldoen! Geweldig om met die klant en haar kwaliteiten maar mogelijkheden te zoeken naar werk.”
Vragen die vaak worden gesteld aan de gidsen variëren van ‘Ik wil graag aan het werk, waar begin ik’ en ‘Ik weet wat ik niet wil, maar weet niet wat ik wil of kan’ tot ‘Ik heb weinig tot geen opleiding, waar kan ik leren en werken?’. Ook willen bezoekers graag weten in welke sectoren mensen worden gevraagd of zoeken ze hulp bij het maken van een CV of de aanvraag van een uitkering. Arrie merkt dat bezoekers vooral enthousiast zijn bij de themawanden: ‘Thuis’, het mobiele kwaliteitenbord en de Talentenwand.
Het loont om in gesprek te gaan
Als meerwaarde van het werkcentrum noemt Arrie het laagdrempelig binnen kunnen komen zonder afspraak. “Er is altijd iemand waarmee je in gesprek kunt. Ook al wordt niet alles per direct opgelost, we kunnen je dan veelal ook door verwijzen of een vervolgafspraak maken.” Zelf heeft hij door zijn werk in het werkcentrum meer contact met collega’s van de regionale samenwerkpartners en dienstverleners. “Je leert daardoor de regionale sociale kaart beter kennen.”
Hij raadt het iedereen die vragen heeft aan om eens binnen te stappen. “Hoe ingewikkeld of uitzichtloos jouw situatie ook is, het loont om met iemand in gesprek te gaan!”